Nokas Värdehantering FAQ

Här har vi samlat svaret på de vanligaste frågorna vi får från våra kunder. 

Här har vi samlat svaret på de vanligaste frågorna vi får från våra kunder. 

Jag vill beställa nya påsar och specifikationer, hur gör jag?
Från och med nu ska du själv gå in på vår hemsida och göra dina materialbeställningar. För att kunna göra det behöver du en pinkod från oss. Kontakta kundtjänst via e-post eller telefon, ha ditt kundnummer framme. Länk till materialbeställning: http://material.nokas.se/ saknas någon artikel, kontakta Kundtjänst

Hur lång tid tar det innan jag får vår leverans av påsar och specifikationer?
Leveranstiden beräknas till 3-7 dagar med ordinarie postgång

Jag har skickat in en insättning men summerat fel eller glömt att summera på insättningsspecifikationen?
Vi sätter alltid in det belopp som finns i påsen. Det kommer att rapporteras som differens på ditt kvitto.

Jag har aviserat fel på CashStopShop eller glömt att lägga ner alla pengar/blankett i påsen.

Ingen fara, ta en ny påse och gör om aviseringen, den felaktiga försvinner ifrån systemet efter ca 4 veckor.

Jag saknar en insättning.
Kontakta Kundtjänst, ha påsnummer och ditt kundnummer framme.

När får jag min insättning på kontot?
I normala fall dagen efter att påsen kommit in till Nokas uppräkningscentral.

Hur gör jag ändringar i mitt avtal?
Fyll i önskad förändring på blankett ”Förändring av befintligt avtal” som du hittar Här och skicka med e-post till varde@nokas.com

Är sedeln giltig?
Se  http://www.riksbank.se/sv/Sedlar--mynt/Sedlar/Giltiga-sedlar/

Vad gör man med en färgad/fläckad sedel?
Vi tar inte emot färgade eller fläckade sedlar, för inlösen se

http://www.riksbank.se/sv/Sedlar--mynt/Sedlar/Att-losa-in-missfargade-och-flackade-sedlar/

Hur gör man med checkar, postväxlar och utbetalningsavier?
Se till att checkarna är stämplade eller överlåtna på baksidan, och kontrollera giltighetsdatumet. Det är bara svenska checkar, postväxlar och utbetalningsavier du kan deponera hos Nokas. Fyll i beloppet i rutan Övrigt.

Kan man deponera utländsk valuta?
Ja, utländska sedlar deponeras i separat kolli. Redovisa valutan på aviseringen/insättningsblanketten, men räkna inte med beloppet i totalsumman, eftersom kursen sätts först på uppräkningsdagen.
För aktuell kurs se https://cashstopshop.nokas.se/info/currencyrates.aspx

Hur skall jag hantera mynten?

Lägg ner mynten lösa i myntpåsen, inga rör. OBS Inga sedlar får läggas i myntpåsarna, väktaren tar denna påse utanför värdeväskan. Ni kan blanda olika valörer av svenska mynt, ni behöver inte specificera de olika mynten.

Skriv eller Avisera totalsumman och lägg blanketten i påsen.

Notera gärna ert kundnummer på själva påsen, så att vi ser vems insättning det är om blanketten skadas bland mynten vid transport.

Vi häller ner mynten i maskiner som räknar, väger och sorterar.

Jag saknar en faktura.
Kontakta kundtjänst och ange fakturanummer så kan vi skicka en kopia per e-post eller fax.

Kan man betala fakturor via autogiro?
Vi har ingen möjlighet att dra fakturor via autogiro i dagsläget.

Instruktioner serviceboxkund

Instruktioner värdehämtningskund